Co robią dyżurni w mojej klasie?
Witam Cię po dłuższej przerwie. Nie była ona spowodowana rezygnacją z pisania na blogu, absolutnie nie. Przyczyna jest dużo bardziej prozaiczna i to nic innego, jak po prostu natłok pracy i – co za tym idzie – brak czasu. Jeżeli chcesz być na bieżąco z informacjami ze świata szkoły, zapraszam Cię do odwiedzenia mojego Instagrama – tam w czasie roku szkolnego codziennie pokazuję elementy oświatowej rzeczywistości.
Jeżeli jednak wolisz czytanie bloga – dziś zapraszam Cię do zapoznania się z wpisem o organizacji dyżurów w mojej klasie. A wygląda to następująco:
- dyżurni zmieniają się cyklicznie – co tydzień
- dzieci dyżurują parami, zgodnie z kolejnością w dzienniku (w przypadku nieobecności ucznia dyżur pełni kolejna osoba z listy, a nieobecne dziecko robi to po swoim powrocie)
- każdy dyżurny wybiera sobie plakietkę, którą nosi cały tydzień
- po upływie tygodnia dyżurni oceniają swoją pracę oraz współpracę z drugim dyżurnym
- następnie pozostali uczniowie wypowiadają się na temat pracy dyżurnych- czy wywiązywali się ze swoich obowiązków (ścieranie tablicy, zmiana daty itp.), czy zgodnie współpracowali i dzielili się pracą
- pracę dyżurnych można ocenić w 3 kolorach – zielonym (bardzo dobrze), żółtym (poprawnie) i czerwonym (do poprawy)
- każdy uczeń, który wypowiada swoją opinię zawsze musi ją uargumentować (np. Oceniam pracę XYZ na kolor zielony, ponieważ ścierał tablicę, wynosił kosz ze strojami na wf i zgodnie współpracował z ZYX)
- następnie klasa głosuje nad kolorem przyznanym dyżurnemu
- dopiero w tym momencie ja wypowiadam swoją opinię (nie chcę wcześniej niczego sugerować uczniom) – najczęściej jesteśmy zgodni, jeśli jednak uważam, ze ocena została przyznana niesłusznie (np. jest zaniżona), przedstawiam dzieciom swoje zdanie
- dyżurni otrzymują naklejki z zaznaczonym odpowiednim kolorem, przekazują plakietki kolejnej parze i zaczynamy od nowa.