Gry i zabawy edukacyjne

System Edukacji PUS – czy warto? Moja opinia + instrukcja krok po kroku

System Edukacji PUS pamiętam jeszcze z czasów swojego dzieciństwa. Będąc w gabinecie terapeutycznym, w którym pracuje moja mama, spędzałam godziny na rozwiązywaniu logicznych łamigłówek, zagadek i zadań. Nie wiedziałam, że w ten sposób się uczę, wiedziała to jednak mama 🙂

Dlatego też szybko otrzymałam swój własny zestaw klocków i książeczek (wszystko mam do tej pory!), które z wielkim zaangażowaniem analizowałam i tworzyłam nowe, wymyślne wzory. O czym mówię? Jeśli nie słyszałaś/-eś o systemie Pomyśl – Ułóż – Sprawdź wydawnictwa Epideixis, zapraszam Cię do czytania.

W skrócie mówiąc – jest to system łączący naukę i zabawę. Składa się on z:

  • tak zwanego Systemu Kontrolnego, czyli pudełka, w którym znajduje się 12 dwustronnych klocków. Klocki na jednej stronie mają numery od 1 do 12, na drugiej – fragmenty kolorowego wzoru,
  • książeczek, w których zawarte są zadania do wykonania.

Na czym polega cała zabawa?

Omówię to na konkretnym przykładzie:

1. Aby przygotować się do zadania, ułóż wszystkie klocki w górnej części pudełka (tej bez numerów) w kolejności rosnącej. 

2. Następnie otwórz wybraną książeczkę na stronie, z której chcesz wykonać zadanie.

3. Dokładnie przeczytaj polecenie 

oraz objaśnienia (w tym przypadku widzisz, że odpowiedź TAK, to uśmiechnięta buzia, odpowiedź NIE – buzia nieco zezłoszczona).

4. Przy każdym polu znajduje się małe zdjęcie klocka z Twojego pudełka. Weź klocek z numerem 1 i spójrz na obrazek.

Czy nazwa obrazka rozpoczyna się od głoski b?

Tak, ponieważ jest to bałwan.

5. Pod ilustracją znajdują się dwa warianty odpowiedzi. Z legendy wiesz już, co oznaczają. Przy buzi uśmiechniętej (czyli odpowiedzi TAK) znajduje się numer 11 – na tym numerze umieść w pudełku swój klocek.

6. Rozwiąż wszystkie przykłady z tego zadania w podobny sposób.

7. Po zakończeniu układania, zamknij pudełko, odwróć i sprawdź, czy wzór, który powstał, jest taki sam, jak ten w książeczce.

8. Gratulacje! 🙂


Jest to jedna z moich ulubionych pomocy dydaktycznych zarówno w gabinecie logopedycznym, jak i w pracy z całą klasą. Niestety nie mam takiego zestawu dla każdego ucznia, ale mam ich kilka, zatem świetnym rozwiązaniem jest połączenie dzieci w grupy i wspólne rozwiązywanie łamigłówek. Dzięki temu ćwiczę również współpracę, cierpliwość, umiejętność czekania na swoją kolej i wzajemną pomoc.

Pomysłów na korzystanie z zestawu jest naprawdę wiele, a książeczek z zadaniami stworzono już ponad 100. Znajdują się w nich zagadki zarówno dla nieczytających przedszkolaków, jak i dzieci w wieku szkolnym, rozwijające i doskonalące sprawności językowe (poznawanie liter, ćwiczenia ortograficzne, gramatyczne, leksykalne, kształtowanie umiejętności czytania ze zrozumieniem), matematyczne czy logiczne. Niedawno pojawiła się również seria skierowana do logopedów, o której opowiem niebawem.

Dodam też, że przy korzystaniu z PUS-ów, nie ma zajęć, na których uczniowie nie poprosiliby mnie o to, aby na koniec pracy mogli odtworzyć podane w książeczkach wzory bez rozwiązywania zadania. Czy się zgadzam? Oczywiście! Przecież to idealne ćwiczenie układania wzorów sekwencyjnych, spostrzegawczości, koncentracji i koordynacji wzrokowo – ruchowej.

System Edukacji PUS gości na rynku wydawniczym już od wielu lat, jeśli jednak dziś przeczytałaś/-eś o nim po raz pierwszy, to mogę Ci go szczerze polecić. Niezależnie od tego, czy jesteś rodzicem, terapeutą czy nauczycielem.

Mnie niesamowicie cieszy fakt, iż w dobie komputerów, smartfonów i tabletów, dzieci nadal potrafią z zachwytem wykrzyknąć „Hurra! Zrobiłam to, wyszedł mi dobry wzór!”, tak jak zachwycałam się tym ja ponad 20 lat temu 🙂

Jeżeli spodobał Ci się ten wpis, będzie mi bardzo miło, jeśli podzielisz się nim z innymi.

2 komentarze

Dodaj komentarz

Wordpress Social Share Plugin powered by Ultimatelysocial