Gry i zabawy edukacyjne,  Logopedia

PUS: Logopedyczne potyczki – moja opinia

Logopeda, to z pewnością zawód interdyscyplinarny, wymagający od terapeuty nieustannego rozwoju i samodoskonalenia. Wbrew pozorom i panującemu przeświadczeniu, nie pracuje on jedynie nad wymową. Dużą grupę pacjentów stanowią także dzieci (i dorośli) z zaburzeniami mowy, wynikającymi z całościowych zaburzeń rozwojowych (spektrum autyzmu, Zespół Aspergera), niepełnosprawności intelektualnej, mózgowego porażenia dziecięcego czy afazji.

Prawdą jest jednak, że jedną z najczęściej występujących nieprawidłowości związanych z mową, są zaburzenia artykulacyjne.

We wpisie „System Edukacji PUS – czy warto? Moja opinia + instrukcja krok po kroku” przedstawiłam instrukcję korzystania z całego systemu (jeżeli jeszcze go nie czytałaś/-eś lub nie wiesz, na czym polega cała zabawa, to zachęcam Cię do zapoznania się z powyższym artykułem, zanim przejdziesz dalej) oraz zapowiedziałam recenzję nowej serii książeczek logopedycznych, które ukazały się pod nazwą „PUS Logopedyczne potyczki”. Oto i ona 🙂

„Logopedyczne potyczki” składają się z czterech części. Są to:

1. Głoski ciszące

2. Głoski syczące

3. Głoski szumiące

4. Głoski L – R

Pracuję przede wszystkim z dziećmi w wieku szkolnym i są to główni adresaci tej serii, ponieważ do wykonania zadań wymagana jest opanowana umiejętność czytania.

Celem książeczek jest przede wszystkim utrwalenie i automatyzacja wywołanych przez logopedę głosek, poprzez wykonywanie ciekawych, lecz coraz trudniejszych i wymagających więcej zaangażowania i pracy, zadań.

Ponieważ pracuję również (a może przede wszystkim) jako nauczyciel, cieszę się, że nie są to zadania ukierunkowane jedynie na prawidłową artykulację, ale kształtujące również szereg innych, niezbędnych umiejętności.

 Jakie to umiejętności?

  • myślenie przyczynowo – skutkowe,
  • budowanie zasobu słownictwa,
  • znajomość części mowy, rodzajów rzeczownika,
  • odmiana przez przypadki,
  • czytanie ze zrozumieniem,
  • tworzenie rymów,
  • doskonalenie słuchu fonemowego,
  • sekwencyjność,
  • analiza i synteza wzrokowa i słuchowa,
  • orientacja przestrzenna,
  • i inne.

Autorką treści oraz ilustracji zawartych w książeczkach jest logopeda Magdalena Rybka (o czym dowiedziałam się dopiero po zakupie 🙂 ), która prowadzi blog logopedarybka.pl.

Lubię pomoce kształtujące więcej niż jedną umiejętność. Dzięki nim, mogę w sposób wszechstronny oddziaływać na mojego pacjenta/ucznia, a przecież o to właśnie chodzi w każdej terapii. Dlatego serię „PUS Logopedyczne potyczki” mogę Ci zdecydowanie polecić 🙂

Jeżeli spodobał Ci się ten wpis, będzie mi bardzo miło, jeśli podzielisz się nim z innymi.

4 komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *