Etapy rozwoju chwytu narzędzia pisarskiego
Prawidłowe trzymanie narzędzia pisarskiego jest z jednej strony EFEKTEM wielu składowych, takich jak m.in. prawidłowa postawa ciała, właściwe napięcie mięśniowe czy dobra koordynacja wzrokowo – ruchowa. Z drugiej strony stanowi ono PUNKT WYJŚCIA do ergonomicznego i efektywnego pisania oraz rysowania.
Prawidłowy chwyt ołówka czy kredki kojarzy się najczęściej z dynamicznym chwytem trójpalcowym (statywowym), tymczasem, owszem, jest to chwyt prawidłowy, ale dopiero w okolicach 6 roku życia.
Do tego czasu dziecko przechodzi różne etapy trzymania narzędzia pisarskiego i wiele z nich jest właściwych dla danego momentu rozwojowego.
Istnieje kilka klasyfikacji chwytów narzędzia pisarskiego.
Ta, na której się oparłam*, wyróżnia podział na 3 główne etapy:
- chwyty prymitywne,
- chwyty przejściowe,
- chwyty dojrzałe.
Chwyty prymitywne
1. Chwyt cylindryczny odwrócony:
- pierwszy chwyt dziecka, występuje około 1r.ż.,
- aktywny jest przede wszystkim staw barkowy,
- przedramię nie leży na stole, nie ma mobilności nadgarstka.
2. Chwyt cylindryczny:
- występuje u dzieci w wieku 1-1.5 r.ż.
- aktywny jest przede wszystkim staw barkowy,
- przedramię nadal nie leży na stole, nie ma mobilności nadgarstka
3. Chwyt wskazicielem:
- występuje u dzieci w wieku 2-3r.ż.
- często chwyt narzędzia pisarskiego wzorowany jest na sposobie trzymania widelca przez dziecko,
- charakterystyczny wyprost palca wskazującego i kciuka przy jednoczesnym zgięciu pozostałych palców,
- nadal aktywny jest staw barkowy, nadgarstek zablokowany, przedramię nie opiera się na stole.
4. Chwyt pędzlowy:
- występuje między 2 a 3 r.ż.,
- charakterystyczne chwytanie opuszkami wszystkich palców,
- nadal aktywny jest staw barkowy, nadgarstek zablokowany, przedramię nie opiera się na stole.
5. Chwyt wyprostowanymi palcami:
- występuje około 4 r.ż.,
- kciuk zaczyna być ustawiany w opozycji do innych palców,
- przedramię spoczywa na stole,
- nadgarstek zaczyna wykonywać ruchy przywodzące i odwodzące,
- staw barkowy stabilizuje się.
Chwyty przejściowe
Cechy charakterystyczne tej grupy chwytów:
✔️występują u dzieci w wieku 4 – 6 lat,
✔️aktywność stawu barkowego jest już niewielka,
✔️przedramię spoczywa na stole, jest mobilne,
✔️rozpoczyna się ruchomość nadgarstka.
1. Statyczny chwyt czteropalcowy:
- chwyt często występujący, obserwowany u dzieci zdrowych, ale i u tych z obniżonym napięciem mięśniowym,
- może charakteryzować się zbyt silnym naciskiem narzędzia pisarskiego na kartkę,
- narzędzie chwytane jest kciukiem, palcem wskazującym i środkowym, palec serdeczny stanowi oparcie,
- kciuk jest w opozycji,
- przedramię spoczywa na stole,
- nadgarstek jest wyprostowany, ma niewielką mobilność,
- staw barkowy jest ustabilizowany, przedramię aktywne.
2. Chwyt skrzyżowanego kciuka:
- chwyt pomiędzy kciukiem, a zgiętymi pozostałymi palcami,
- przedramię spoczywa na stole,
- staw barkowy jest stabilny,
- przedramię i nadgarstek są aktywne i ruchome.
3. Statyczny chwyt trójpalcowy:
- narzędzie pisarskie znajduje się między kciukiem a palcem wskazującym, palec środkowy stanowi oparcie,
- przedramię spoczywa na stole,
- staw barkowy jest stabilny,
- przedramię i nadgarstek są aktywne i ruchome,
- aktywność ręki jest jeszcze niewielka.
Chwyty dojrzałe
Cechy charakterystyczne:
✔️przedramię spoczywa na stole,
✔️nadgarstek jest mobilny,
✔️palce są mobilne,
✔️kształtowanie się dynamicznego chwytu trójpalcowego (opisany jako 3. punkt) powinno zostać ukończone do 5-6 roku życia.
1. Chwyt trójpalcowy boczny:
- nazywany skutecznym, aczkolwiek nie jest najlepszym możliwym typem chwytu,
- często występuje u dzieci w wieku przedszkolnym,
- charakteryzuje się brakiem opozycji kciuka w stosunku do innych palców,
- kciuk pełni rolę stabilizującą, nie jest aktywny,
- chwyt narzędzia pisarskiego występuje między kciukiem a palcem wskazującym, palec środkowy stanowi podparcie,
- przedramię spoczywa na stole,
- nadgarstek jest w niewielkim wyproście,
- staw barkowy jest ustabilizowany, przedramię aktywne,
- nadgarstek jest mobilny, palce są ruchome w niewielkim zakresie.
2. Dynamiczny chwyt czteropalcowy:
- również nazywany skutecznym, jednak także nie jest najlepszym możliwym typem chwytu,
- często występują przeprosty w stawach międzypaliczkowych,
- narzędzie chwytane jest kciukiem, palcem wskazującym i środkowym, palec serdeczny stanowi oparcie,
- kciuk jest w opozycji,
- palce są mobilne (tym różni się od statycznego chwytu czteropalcowego),
- przedramię spoczywa na stole,
- nadgarstek jest stosunkowo wyprostowany,
- staw barkowy jest ustabilizowany, przedramię aktywne.
3. Dynamiczny chwyt trójpalcowy:
- najlepszy rodzaj chwytu, wieńczący rozwój tej umiejętności,
- najbardziej precyzyjny, ergonomiczny i aktywny,
- narzędzie pisarskie znajduje się między kciukiem a palcem wskazującym, palec środkowy stanowi oparcie,
- wyraźnie zaznaczona jest zaokrąglona przestrzeń między kciukiem a palcem wskazującym,
- kciuk jest w opozycji do palca wskazującego,
- przedramię spoczywa na stole,
- staw barkowy jest stabilny,
- nadgarstek jest ustabilizowany i jednocześnie mobilny,
- palce są ruchome.
Warto też pamiętać, że nie każde dziecko przechodzi przez wszystkie typy chwytów. Zdarza się, że niektóre z nich zostają pominięte i dziecko „przeskakuje” szybciej na kolejny poziom. Nie ma w tym nic złego!
Najważniejsze, aby nie zmuszać dziecka do określonego chwytu w momencie, gdy nie jest ono na to fizjologicznie gotowe.
Natomiast w momencie, gdy dziecko nie przechodzi do danego etapu rozwoju, mimo, że osiągnęło odpowiedni wiek, warto skonsultować się ze specjalistą i poszukać występującej przyczyny oraz ustalić odpowiednią strategię działań terapeutycznych.
*Na podstawie wiedzy własnej oraz „Smart Hand Model. Diagnoza i terapia ręki u dzieci” Piotrowska-Madej K., Żychowicz A.
Jeżeli spodobał Ci się ten wpis, będzie mi bardzo miło, jeśli podzielisz się nim z innymi: